Головна » Статті » Проза » ІМХО |
Палав серпневий полудень, коли дорога повела туди, де котить хвилі золоті пшеничне поле, де соняшник очей не може відвести від сонячного брата у спекотнім небі, де з міражів озер злітають в небо вітропори, де древній прах прославлених царів в розкопаних курганах обікрав пожадливий нащадок. Ні, не кургани звали. Вже ніхто на їхні заклики не відгукнеться. Зі Степу кликав тихий цвинтар, де упокоїлися пращури, й навік лягли спочити батько й мати. Витвір іноземного автопрому долав дороги з латочним ремонтом, потім з латочним асфальтом, далі з латочним щебенем. Чим далі в Степ, тим ширші ритвини, тим глибші ями. Зате уздовж доріг сіяють фальшивою позолотою куполи новеньких церков. Кого намагаємося надути цією позолотою? Бога? А чи не спробувати явити йому ще й надувні церкви з надувними прихожанами? Дорожні вказівники направляють подорожніх до монастирів і скитів. Вірю, заблудлі душі знайдуть і послідують... Як гриби після дощу, біля кожного села виросли монументальні хрести, волають у пустку: "Спаси і сохрани". Ніхто не спасає, немає за що сохраняти. Подібно Скіфії, ця цивілізація відходить у минуле, з якого не постане ні сьогодні, ні завтра. Колись відкритий всім вітрам і людям цвинтар Покровки зараз огороджений парканом. Мене, чотирирічну дитину, вперше привела сюди бабуся. В поминальний понеділок після паски тут збиралося все село. На вишитих рушниках викладали паски і крашені цибуляним лушпинням червоні яйця. Церкви вже не було, не було батюшки, щоб окропити і благословити спільну трапезу. Урочисто і тихо живі поминали покійних. Серед незайманих трав цвинтаря острівці з виполотою травою і надгробками, прикрашеними паперовими квітами. Приходять до них нащадки тих, хто вижив у війнах і Голодоморах. На такому ж цвинтарі на Слобожанщині так само заростають травами могили винищених родів. Селу невідома міська традиція хоронити в старих могилах. Тут сторінка за сторінкою пишеться історія травами, квітами, іменами на дерев'яних хрестах, обелісках, бетонних і гранітних надгробках. Вихвалялися сусідки одна перед однією доглянутою худобою і чепурними хатами. Зараз немає тієї рівності, яка залежала тільки від працьовитості господарів. Поряд стоять напіврозвалені саманні хати злиденнних землевласників і кам'яниці заможних фермерів, які орендують у них паї. Саманні стіни облицьовані цеглою або оштукатурені, над більшістю хат чотирискатні дахи криті шифером, лише де-не-де збереглися традиційні двоскатні дахи з причілками.
Від автобусної зупинки в центрі починалася дорога в люди для молоді, яка кинулася втікати з села, як тільки держава дозволила видавати селянам паспорти. Колись розписані еротичними написами стіни зараз волають про національну свідомість і патріотизм. Не хочуть мої земляки ні "Путін - прийди", ні російських пенсій. Жовто-блакитний прапор, "спасає й сохраняє" від Путіна - немає тут "русского мира". Близько півночі прибилися на ночівлю до готелю у Нижніх Сірогозах. У буремному 2008 році в ньому орендували приміщення штаби впливових партій: Наша Україна, Партія регіонів, Соціалістична і Комуністична партії мирно уживалися під одним дахом. Пронеслася над Степом політична буря і покинула у дворі готелю усіма забутого Леніна. Зараз тут приватний готель з номерами напівлюкс обіцяє втомленим подорожнім всі блага провінційного містечка. В центрі селища відділення Приватбанку і Ощадбанку. Тісняться один біля одного магазини. Обіцяю показати синам справжні пшеничні паляниці. Перше розчарування - в асортименті стандарні "кирпичик" та батони, які везуть сюди за 80 кілометрів з Мелітополя. Молоко Яготинське, ковбаси з Миколаєва і Кременчуга... Слід би скрізь розводити корів яготинської породи, які напувають молоком всю Україну, і кременчузьку суперм'ясну ковбасну худобу. Звертаюся за поясненнями і одержую дорожній аналог "Спаси і сохрани" - Херсон не дає грошей на розчистку балки. А може й дає, тільки часто змінювані голови колгоспів вибудовують собі на ті гроші двоповерхові хороми. Мимоволі пишаюся покровчанами - їм, на відміну від райцентру, милостей з Херсону не перепадало, доводилося самим про себе дбати. От і їздять сірогозці у Покровку пляжитися і рибалити. Хіба можливо побувати в Степу і не побувати біля курганів? Біля Великоолександрівки знаходиться один з найбільших курганів Причорномор'я - Козел. Він колись дивував очі скульптурою не якогось видатного комуніста, а чи то оленем, чи то козлом на його вершині. Роги тваринці відбили, а всім відомо, що козел від оленя тільки рогами й відрізняється. Зараз від скульптури залишився лише постамент - не знайшли йому застосування в господарстві хазяйновиті олександрівці. Курган розритий шукачами золота настільки грунтовно, що зробилися з нього два кургани. Пошуки золота триватимуть, доки з ним не пророблять те, що проробили з курганом Огуз. Біля Козла є ще два кургани, які щасливий власник земельного паю зміг розорати настільки, що вже вирощує на них соняшники. Царський курган Огуз знаходиться за 3 км на північ від Нижніх Сірогоз. Його розкопували востаннє у 1979 - 1981 роках. Зрили до основи бульдозерами і екскаваторами, щоб дослідити поховання. Золотої пекторалі не знайшли, але збагатили науку висновком, що в цьому кургані був похований цар Атей або не цар Атей. Потім насипали новий курган - загадку для прийдешніх тисячоліть про характер вірувань степовиків наприкінці ХХ століття. З дороги вже видно Джарилгацьку затоку. Скільки бичків ловилося колись у протоці між материком і островом Джарилгач! Хапали навіть голий гачок! Вирощування рису і скидання води з рисових чеків у затоку призвело до отруєння води пестицидами і екологічної катастрофи - курортне побережжя перетворилося на зону стихійного лиха. Бички не вижили. Курортний бізнес виявився прибутковішим за вирощування рису і металургію, пшениця і кавуни витіснили рис з полів. Пляжі вражають кількістю відпочиваючих - Крим сьогодні тут. Зворотня дорога пролягла правим берегом Дніпра - надто жахкими були спогади про дорогу в Новомосковську. Ось Каховська ГЕС, куди рідний колгосп возив нас, школярів, на екскурсії. Ось Каховське море, надто холодне в порівнянні з Сірогозькою балкою, в ньому нам дозволили тоді півгодини поплавати. Кургани й кургани вздовж дороги нагадують, як перський цар Дарій І у 512 р. до н.е. відправився з шестисоттисячним військом завойовувати Скіфію. Скіфи відходили вглиб Степу, засипаючи колодязі, підпалюючи суху траву. Вночі невеликі скіфські загони нападали на перське військо, виснажуючи і проріджуючи його. Дарій жадав переможної битви. Знесилений нескінченною погонею, він відправив цареві скіфів послання: "Якщо ти вважаєш себе здатним протистояти моїй силі, то зупинися, припини свій біг, бийся зі мною. Якщо визнаєш себе надто слабким, тоді зупини втечу і, принісши в дар своєму володареві землю і воду, вступи з нами в переговори". Проїздити через Запоріжжя і не завітати до семисотлітнього Запорізького дуба? Це неможливо. Пам'ятаю його ще потужним, міцним, зеленим. Ніби й небагато часу минуло, але вже немає того велетня. Ще чіпляється за життя, зеленіє і сипле під ноги жолуді остання зелена гілка. Решта вже мертві висять на іншому вмираючому гіллі і тросах. Не менш душероздираюче видовище, як вмирання СРСР. Навколо вмираючого дуба вже піднялися молоді дуби. Життя триває. | |
Переглядів: 292 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |